سیستم عامل کوثر

سیستم عامل فارسی کوثر

سیستم عامل کوثر

سیستم عامل فارسی کوثر

سیستم عامل کوثر

سیستم عامل فارسی کوثر

نویسندگان

تبادل اطلاعات فنی - فرآیند ها

ع. رضوانی | پنجشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۲۱ ق.ظ


بخش تخصصی برای این قسمت در نظر گفته شده است
و این قسمت دیگر بروز رسانی نمی شود.
بخش های تخصصی در بخش موضوعات قابل مشاهده هستند.
  • ع. رضوانی

نظرات  (۴)

سلام
خوب اگر دوستان در مورد ساختمان داده فرآیند برای پروژه نظری دارند اینجا اعلام کنند تا بحث را آغاز نماییم.
فرآیند مهمترین مولفه سیستم عامل محسوب میشه و اگر آن کامل شناخته نشود نمی توان ساختار مبتنی بر پروژه برای آن طراحی کرد ، و امکان کار بر روی مباحث مدیریت حافظه ، مدیریت زمان بندی ، مدیریت دیسک ، مدیریت دستگاه های ورودی/خروجی نیست.
در این بحث نگاهی خواهیم انداخت به ساختارهای فرآیند در سیستم عامل هایی مانند یونیکس ، لینوکس ، ویندوز ، و احتمالاً اندروید.

پاسخ:
لینک های زیر برای شروع:
http://www.tutorialspoint.com/operating_system/os_process_scheduling_algorithms.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Scheduling_%28computing%29
  • عماد رضوانی
  • بله. بسیار عالی.
    مسلما یکی از بخش های حساس در سیستم عامل مدیریت فرآیند ها هست. در حال حاضر برای سیستم کوثر فکری برای فرآیند نکردیم. اما اونچه مسلم هست شروع بحث و تبادل نظر و برنامه ریزی درست در مورد فرآیند هاست. بحث ها ممکن هست در مورد مدل های فرآیند - حالات فرآیند - ارتباطات بین فرایندها - زمانبدی  و... باشد.

    خوب اجازه بدید کمی وارد مسائل حرفه ای تر بشیم نظرتان درباره مدل های فرآیند چیست؟ و کدام مدل بهتر است؟

    خوب ساختمان فرآیندها در مثلاً سیستم عامل ویندوز شامل مولفه های اضافی برای بخش های مختلف است که با توجه به گسترده شدن قابلیت ها در سیستم عامل ، در طول توسعه تغییراتی انجام شده است.
    با توجه به قابلیت چند نخی در سیستم عامل ویندوز و تاکید بیشتر آن بر مسائل چند نخی ، هنوز دیده می شود که باز سیستم عامل ویندوز از مولفه Parent process ID استفاده کرده است که نشان دهنده ایجاد فرآیند فرزند توسط فرآیند والد و استفاده نکردن از چند نخی به جای آن است.البته احتمالاً در فرآیندهای والد و فرزند قابلیت های چند نخی نیز انجام می شود که این خود باعث انعطاف پذیری بیشتر مفهوم فرآیند در سیستم می شود.اما مسائلی مانند شی در سیستم عامل ویندوز نیز رابطه مبتنی بر شی خوبی با مولفه های سیستم عامل برقرار کرده است و باعث ساخت سیستم های Garbage Collector در سیستم شده است که این سرعت اجرا و همچنین انتزاع را بهبود می بخشد.
    مسئله دیگر استفاده از Process counters به جای نخ سبک وزن برای شمارش است.
    مسئله دیگر هم خانه شدن فرآیندهای هسته (سیستم) و فرآیندهای اجرایی (برنامه های کاربردی) است که باعث کمتر شدن سربار در سوییچ کردن (فراخوانی توزیع کننده) در حین اجرای فرآیند جاری است و بدون هیچگونه تغییر فرآیندی با هر رویداد وقفه ای به راحتی با ذخیره متن (وضعیت پردازنده) فرآیند جاری می توان هسته را فراخوانی کرد و روال وقفه را به آن سپرد در این حالت سوالی که است این است که آیا دستورالعمل های ممتاز که توسط هسته اجرا می شوند آیا باعث تداخل یا دسترسی غیر مجاز فرآیند کاربر نمی شود؟ خوب پاسخ این است که در این زمان حالت فرآیند به حالت هسته می رود و هسته در اینجا حکم مدیر دارد و حتی می تواند فرآیند جاری از پردازنده بگیرد و فرآیند دیگری را از صف آماده انتخاب کند.و معمولاً با اجرا در حالت هسته ، فرآیند جاری هیچ دخالتی نمی تواند بکند.