سیستم عامل کوثر

سیستم عامل فارسی کوثر

سیستم عامل کوثر

سیستم عامل فارسی کوثر

سیستم عامل کوثر

سیستم عامل فارسی کوثر

نویسندگان

زیر ویرایش ۲۹ و ۳۰ سیستم عامل آراکس

ع. رضوانی | دوشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۳، ۰۴:۰۸ ب.ظ

برگرفته از وبلاگ اطلاع رسانی:


در این زیر ویرایش ها موتکس (mutex)  و لیست پیوندی(link list) برای استفاده در فایل سیستم اضافه شد.

یه باگ در کانتینر صف گرفته شد و همینطور یه پارامتر به تابع strcpy اضافه شد تا عملیات کپی رشته  با امنیت بیشتری انجام شه.

 

به احتمال زیاد زیر ویرایش بعدی برای VFS خواهد بود. که از ساختار لینوکس با اعمال یکسری تغییرات جزئی استفاده خواهد شد. مثل لینوکس برای نگهداری ساختار از ساختمان داده های inode و dentry و superblock استفاده می کنم. با این تفاوت که مجوزها رو از شی inode به dentry انتفال دادم. این قضیه باعث میشه که هر لینک سخت بتونه مجوزهای جداگانه داشته باشه. به این شکل گروه های کاربری مختلف می تونن لینک های سخت خودشون با دسترسی های مختلف رو داشته باشن.

البته یه ساختار mask هم در inode نگهداری میشه تا سیستم امنیت رو بتونه حفظ کنه و مجوزهای فایل به راحتی تغییر نکنه. یعنی اگر مالک تمامی مجوزهای ماسک رو بده شما امکان تغییر بقیه مجوزها رو در لینک خودتون دارید اما در غیر این صورت امکان صدور مجوزها در لینک های خودتون نیست. به عنوان مثال فرض کنید مالک مجوز ماسک ۷۷۷ رو داده و شما یه لینک سخت با مجوز ۱۱۱ برای یه گروه خواص در دایرکتوری خودش ایجاد میکنید. حالا این گروه در دایرکتوری خودش فقط امکان خوندن اون فایل رو داره.

یه آیتم دیگه که در نظر دارم اما فعلا اضافه نمیکنم union directory سیستم عامل plan9 است. که باعث میشه هر فایل چند اسم داشته باشه که اگر مثلا در سیستم بصورت لوکال وجود نداشته باشه اتوماتیک از مسیرهای داده شده بهش از روی شبکه و … فچ شه. (این قضیه بیشتر به سیستم های توزیع شده مربوط هست که فعلا در برنامه توسعه قرار نداره. اما در آینده حتما روش سوئیچ میشه.)

  • ع. رضوانی

نظرات  (۲)

  • محسن عروجی
  • سعید محجوب
  • حالا این شبه یونیکسه ؟
    و این اون صفاحات ابی رو با ان کسرسز نوشتید ؟
    پاسخ:
    سلام. چیزی شبیه یونیکس نیست. کدها از پایه نوشته شده اند.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی