سیستم عامل کوثر

سیستم عامل فارسی کوثر

سیستم عامل کوثر

سیستم عامل فارسی کوثر

سیستم عامل کوثر

سیستم عامل فارسی کوثر

نویسندگان

مدل توسعه سیستم عامل کوثر و ادامه توسعه Dialog

ع. رضوانی | دوشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۱ ق.ظ

سلام. دوستان ایمیل داده بودند که چرا به جای وقت گذاشتن روی مباحث ریشه ای سیستم عامل ما روی مباحث حاشیه ای هم وقت می گذاریم ؟!!‌؟ واقعا چرا؟!

مدل توسعه سیستم عامل کوثر

بنده و ایده پردازان این سیستم عامل بر این باوریم که باید تمام مباحث و دانش مربوط به سیستم عامل رو فرا گرفت و آون رو پیاده سازی کرد. اما نکته ای در اینجا مطرح هست. مشکل این طرح چیست؟

مشکل پیاده سازی تمام دانش های سیستم عامل نیاز به صرف وقت بالا و بالا بردن سطح دانش و مسلط بودن بر تمامی بخش های مرتبط با اون می باشد. روشی که ما پیش رو گرفتیم سیستم پیشرفت بر اساس "وجود استثنا" می باشد. یعنی ما توسعه این سیستم عامل رو از پایه ترین مباحث شروع می کنیم. زمانی که یک کمبود احساس کنیم به توسعه اون می پردازیم. اون کمبود یک استثنا می باشد. البته مشکلات این طرح زمانبر بودن آن هست. ولی مزیتی که دارد این هست که ما مشکل را لمس می کنیم و برای آن مشکل یک راه حل ارائه می دهیم.(البته با تحقیق و ..). پس اگر به روند کار تا به اینجای کار دقت کنید حتما به این موضوع پی خواهید برد. مثلا یکی از مشکلات فارسی ساز بود و اون تا حدی حل شد. مشکل بعدی فایل سیستم و اون هم تا حد رفع مشکل حل شد. مشکل بعدی نمایش پیغام خطا و دیالوگ بود که این هم تا حدودی حل شده) و حالا یک استثنا رخ داده است و اون این هست که ما باید به سمت graphic mode برویم. یعنی ما به مشکل صفحه نمایش کارکتری خوردیم و باید راه حلی برای اون پیدا کنیم. و یا مشکل اجرا نرم افزار و یا چند برنامه گی و یا مدیریت حافظه و ...

نکته بعدی این هست که ما به سمت کاربردی بودن این سیستم پیش میرویم. اگر به روند توسعه دقت کرده باشید اکثر کارها در مسیر کاربردی کردن این سیستم عامل پیشروی کرده است.

 

موضوع بعدی در مورد ادامه روند توسعه Dialog می باشد. کلیپ زیر گویای رند توسعه هست و توصیه می کنم حتما دوستان تماشا کنند و نظرات خودشونو برای ما ارسال کنند:



  • ع. رضوانی

نظرات  (۱)

سلام
ضمن تشکر از فعالیت شما برای تهیه یک سیستم عامل ایرانی (ولو در حد آموزش و آزمایش) خواستم این نکته را یادآور شوم که در طراحی و تهیه یک نرم افزار هرچه که باشد باید از اصول ثابت شده مهندسی بهره برد در غیر اینصورت امکان موفقیت بسیار پایین و اتفاقی خواهد بود.

اگر شما سیستم عامل را بصورت متن باز می نویسید (یا قصد متن باز کردن آن را دارید) لازم است از روشهای مرسوم در این وادی بهره بگیرید. تنها استفاده از ورژن کنترل مانند SVN کفایت نمی کند. شما باید یک ساختار منظم منسجم جهت کنترل و ردیابی موردها و باگها و انتصاب آنها به خطوط برنامه هایتان داشته باشد. باید از اصول اولیه مهندسی و مدیریت پروژه استفاده کنید. وجود بخش طراحی و دیاگرام های استاندارد UML الزامی است. در غیر این صورت رفته رفته شیرازه کار از دست شما خارج خواهد شد و امکان بهره برداری از توانایی های بالقوه سایر برنامه نویسان در جهان را از دست می دهید. حال که تا اینجای کار آمده اید اکیدا توصیه می کنم از یکی از نرم افزارها یا سامانه های مدیریت و ردیابی باگ متن باز مانند Redmine استفاده کنید. شما می توانید پروژه خود را در سایتی مانند HostedRedmine.com  و یا معادل ایرانی آن https://peygir.org ثبت و مورد پیگیری قرار دهید.

پیروز باشید


وب لاگ من:

http://delphiandroid.blog.ir


پاسخ:
خیلی ممنون از راهنمایی هاتون. در حال حاضر پروژه برای بازنگری شده. مقداری کار اساسی انجام شده که در وبلاگ درج نشده. احتمالا بصورت شرکت در خواهد آمد. در صورت نتیجه مثبت برخی از مشکلات اطلاع رسانی عمومی خواهیم کرد. در غیر این صورت فعلا متوقف شده هست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی